ENTRADES

a les pestanyes, trobareu les entades organitzades per temes. you will find all posts organized by tabs.

les imatges publicades en aquest bloc estan subjectes a una llicència de queden sota llicencia.Reconeixement-NoComercial-CompartirIgual 3.0 No adaptada de Creative Commons Creat a partir d'una obra disponible a maneresdedir.blogspot.com

16/9/12

Barthes i Bajtín: apunts per a un assaig



Barthes, Roland, (1984), El susurro del lenguaje. 1987 Barcelona Paidós comunicación
D’aquest assaig de Barthes destacao els capítols  La muerte del autor i  De la obra al texto. El primer és un assaig sobre l’origen i l’esdevenir de l’autor i la seva relació amb l’escriptura i aquesta amb el real i el simbòlic.  Amb la mort de l’autor, en tant que persona física, el lector passa a ser peça fonamental pel propi text. L’autor neix i mor amb el text que escriu. No és l’autor físic que escriu sinó que l’escrrptura és la que entra en una relació de paròdia amb d’altres textos, de tal manera que el text així entès no és més que un hipertext, un diàleg, una resposta, obert, gràcies que l’autor no imposa l’últim significat i el sentit no queda detingut.
Del segon capítol que esmento és a destacar la idea que el text, com anunciacions, es dóna en els límits, en la frontera, de la mateixa manera que és aquí on es mouen els personatges de Dostoievski, i on es dóna la paròdia, la transformació en definitiva d’un text en un altre. A partir d'aquí, d’aquesta frontera, d’aquest joc de significants (Wittgenstein), explica Barthes,  és la manera com engendra un significant.  Aquesta qüestió és significativament important per entendre l’hipertext no com una hermenèutica, una interpretació de textos en la qual actua el significat, sinó com una cadena significant, una metonímia. Un significant remet sempre a un altre significant i és en aquest sentit que és plural (no perquè tingui varis sentits). És a dir, és un teixit i aquesta és la seva metàfora. Ens diu Barthes.
El llenguatge, el significant, circula, i aquesta singularitat és la que posa sobre la taula els drets d’autor. El text mostra les relacions del llenguatge i mostra els hipertextos dels quals es forma i deixa clar que cap llenguatge té poder sobre qualsevol altre. Si cap llenguatge, com diu Barthes, té poder sobre qualsevol altre, i si l’etil, com deia Bajtín, és una qüestió de llenguatges, tenim obert el camí per entendre la poètica de Dostoievski des de la perspectiva que defensa la no situació de poder, de jutjar, de cap de les veus que intervenen a les seves obres. Cap subjecte de l’anunciació és ja més que un altre i només es pot donar una pràctica de l’escriptura. És la mort de l’Autor, de la veu de l’Altre, en majúscules per passar a un diàleg amb els altres.