ENTRADES

a les pestanyes, trobareu les entades organitzades per temes. you will find all posts organized by tabs.

les imatges publicades en aquest bloc estan subjectes a una llicència de queden sota llicencia.Reconeixement-NoComercial-CompartirIgual 3.0 No adaptada de Creative Commons Creat a partir d'una obra disponible a maneresdedir.blogspot.com

16/9/12

ressenya: Los Demonios, de F. Dostoievski


Dostoievski, Fedor, Los Demonios, 1980, Barcelona, Editorial Bruguera
Indaga sobre les creences i els efectes de les opcions nihilistes en una societat preferentment religiosa. El nihilisme confrontat amb les creences religioses engendra tota mena de dimonis en els esperits que viuen profundes contradiccions entre allò que pensen i allò que actuen, els efectes sobre la societat i sobre ells mateixos. Les idees que es generen en torn la societat  marquen els estats de l’ànima, que viu les contradiccions que forgen el pensaments en un dialogisme que no tanca finalment la porta a una o altra posició sinó que es manté en un present permanent, en una línia fronterera que obliga constantment a repensar les relacions humanes i les posicions individuals. Una novel·la que planteja problemes metafísics però que paradoxalment s’allunya de qualsevol sentència universalista i obra el camí als efectes de la interacció, del pensament no lineal i del text obert, tal com es teoritza a l’escriptura hipertextual. El pensament polifònic dels ideòlegs de Los demonios  queden atrapats en una xarxa de referències de les quals en són autors i víctimes alhora, autors i lectors. Adaptant la cita de Foucault,  podem dir que si un text literari és una manifestació lingüística, les fronteres de l’estil, les fronteres textuals,  mai estan clarament definides ja que es troben  atrapades en un sistema de referències a altres textos, altres frases, altres idees: és un mode dintre d’una xarxa.... una xarxa de referències. (M. Foucault (1999), Las palabras y las cosas: una arqueologìa de las ciencias humanas. Madrid. siglo XXI. 2ª ed, pàg. 23)